Butikkbelysningens ABC

Dette er en kort presentasjon av temaet butikkbelysning. Scroll ned for å finne en oversikt over artikler om butikkbelysning du finner på dette nettstedet.

Butikkbelysning skal som annen belysning gjøre det mulig å orientere seg i et miljø, men belysning kan gjøre langt mer enn dette i kommersielle areal.

Butikkbelysning kan

  • tiltrekke seg kunder
  • vise varene fra sin beste side!
  • kommunisere butikkens identitet
  • skjule/fremheve sider ved lokalet
  • tilpasse seg årstider og varierende utstilling av varer
  • kompensere for mangelen på dagslys (ofte aktuelt i kjøpesentre)
  • skape trivsel blant ansatte
  • Snart vil belysning kanskje til og med tilpasses den enkelte kunde ettersom kunden beveger seg rundt i lokalet.

Det er selvfølgelig alltid en teknisk side ved belysning også:

  • Valg av armatur ( f.eks spot eller lysrør)
  • Valg av lyskilde (metallhalogen eller LED)
  • Skal belysningen være fleksibel? (Skinner, dreibare spotter)
  • Belysningsstyrke – hvor lyst er det egentlig i en butikk?
  • Miljøfaktorer, energiforbruk
  • Kostnad og vedlikehold, styringssystemer

I og med at butikkbelysning omfatter så mangt, skal du nedenfor få lov til å klikke deg inn på det du er mest opptatt av.

Før du gjør det, kan det være at du kan ha glede av å være kjent med følgende begreper:

  • LED – vår tids lyskilde
  • Lux – belysningsstyrke. Et mål du ofte møter på.
  • Lumen – lysfluks. Sier noe om hvor mye lys en lyskilde totalt gir.
  • Kelvin – fargetemperatur. Dette er nå SVÆRT viktig.
  • CRI – fargegjengivelse. CRI-verdi kalles også RA-indeks og sier noe om hvor godt et lys gjengir farger. Svært viktig for butikker.
  • Tunable White – et moderne konsept som lar deg variere fargetemperaturen fra kaldhvitt til varmhvitt. Tunable White kommer susende, så å si. Det er ikke så mye brukt ennå, men bare vent!

Butikkbelysningens fire grunnelementer

Det er alltid fint å bygge lys i flere lag. God butikkbelysning består av fire elementer som du nettopp kan legge lagvis:

  • Allmennbelysning/service-lys
  • Oppgavebelysning/arbeidsbelysning
  • Effektbelysning
  • Dekorativ belysning

Allmennbelysning

Dette er «lysrørene i taket» eller de lampene som skaper et generelt lys i lokalet. Allmennbelysningen står ikke nødvendigvis på i butikkens åpningstider, men brukes i forbindelse med rengjøring, utpakking av varer, rydding og så videre. Allmennbelysningen kan utgjøre en grunnbelysning i lokalet, altså ligge som et underlag for de andre lagene av lys. Selv om den i seg selv ikke er så interessant, vil den sammen med de tre andre belysningselementene vi straks kommer til, utgjøre et hele.

Til butikker kan en belysningsstyrke på 200lux være passende  som grunnbelysning.

Oppgavebelysning/aktivitetsbelysning

Dette er belysning som vi trenger til nødvendige aktiviteter. I en butikk tenker man selvfølgelig på selve gjennomføringen av salget. Både kunden og den ansatte bør har ordentlig lys i sele

God belysning er bransje-avhengig

Hver bransje har sine belysningsbehov.

  • Apotek bruker kraftig, nøytralhvitt og jevnt lys.
  • Dagligvarehandelen bruker ofte jevnt «billig» lys, det vil si lysrør. Har forbedringspotensial.
  • Klesforretninger bruker spotbelysning og er svært avhengige av god fargegjengivelse.

En stor forskjell i kundenes og de ansattes opplevelse av en butikk, er selvfølgelig at de ansatte oppholder seg i butikken i en stor del av sin arbeidstid, mens kunder  bare er innom. En dunkelt interiør kan være virke søvndyssende på de ansatte og spennende på kundene. Det blir opp til deg å finne balansen i dette!

En årsak til at forskjellige bransjer bruker forskjellig lyssetting, er selvfølgelig at formålet med selve butikkinteriøret varierer. En lavpriskjede innenfor matvarer ønsker å kommunisere begrepet «billig» til sine kunder. Selv om det kan være lagt en god del penger i frysedisker, hyllesystemer og belysning, ønsker man ikke at pengene synes. Hos en gullsmed derimot kan investeringene godt synes. Nesten alt innen helsesektoren velger renhvitt lys – gjerne litt kraftig. Dette lille anstrøket av «laboratorium» kommuniserer god hygiene til omgivelsene.

Belysning til dagligvare-butikker

Dagligvarebutikker legger tilsynelatende ikke veldig mye ressurser i belysning, men de kunne gjort det.

Mat skal se frisk og appetittelig ut. Lys med god fargegjengivelse kan bidra til dette.

LED er nå den dominerende lyskilden på markedet, og det finnes et utall kvaliteter. LED i mindre god og middels god kvalitet har en tendens til å forsterke blåtoner mens varme. røde toner fremstår som mindre fargesterke enn det de faktisk er. Dette er ikke så godt nytt for dagligvarebutikker. Mange typer frukt og grønnsaker er gule/røde/brune og mye av emballasjen som brukes til matvarer er også  laget i varme toner. Disse produktene vil da se mindre friske og fine ut hvis du har hatt uflaks med LED-kvaliteten din. De gode nyhetene er likevel at epler, agurker, zalo og blå swix får lov til å skinne!

Det er likevel bedre at alle farger kommer til sin rett. En godt balansert LED-belysning med høy CRI-verdi hjelper godt.

Det er ikke bare god fargegjengivelse (altså høy CRI) som er viktig. Lysets fargetemperatur påvirker også vår oppfattelse av et miljø.

I et lokale med gjennomgående varmhvitt lys, kan et mindre område med et kjøligere hvitt høylys fremheve varene.

Øyet tiltrekkes av lys. Kjølig hvitt lys har en tendens til å virke sterkere enn varmhvitt. Hvis du lager et slikt kjølig høylys på et avgrensen område, kan det nesten fremstå som om solen sender en stråle inn akkurat dit. Dette er en fin måte å tiltrekke seg oppmerksomhet på.